تولید بهترین روغن موتوری ۱۰w40- 20w50- sn-sl -ch4 – cf4 روغن صنعتی استاندارد sl – h68 و گریس استاندارد فرایندی پیچیده که مراحل مختلفی دارد.
تولید بهترین روغن موتوری
تولید انواع روغن موتور بنزینی و دیزلی،و روغن صنعتی شامل انواع هیدرولیک HH-hl و گریس استاندارد نسوز و معمولی طی فرآیندی پیچیده است که شامل مراحل مختلفی می باشد که از جمله فرمولاسیون، و بهترین ترکیب مواد اولیه ادتیو و پلیمر ، با فرآوری و تولید با دستگاه های خاص و طی انجام آزمایش متعدد تولید میشود.
فرایند تولید انواع روانکار موتوری و صنعتی
۱٫ فرمولاسیون:
- تیم تحقیق و توسعه: قبل از هر اقدامی ، می بایستی تیم تحقیق و توسعه با بررسی نسبت به فرمولاسیونهای مختلف را بر اساس نیازهای بازار، و بر اساس استانداردهای صنعتی و الزامات تولیدکننده تجهیزات اصلی (OEM) و سایر استاندارد های مختلف بررسی میکند. این فرمولاسیونها شامل تعیین نوع و البته برند ، کیفیت و مقدار روغن پایه ویرجین یا ریسایکل ، افزودنیها که شامل ادتیو و پلیمر و ppd و سایر مواد تشکیلدهنده است.
- تعیین آنالیز مشخصات فنی: فرمولاسیون و آنالیز باید به گونهای باشد که روغن نهایی دارای مشخصات فنی مطابق استاندارد ها مورد نظر باشد. این مشخصات شامل فاکتور ویسکوزیته، شاخص اصلی ویسکوزیته، نقطه اشتعال، نقطه ریزش، پایداری حرارتی و اکسیداسیون که برای هر نوع روغن متفاوت و غیره است.
۲٫ مواد اولیه:
- نوع روغن پایه: روغن پایه به لحاظ حجمی بخش اصلی روغن موتور و صنعتی هیدرولیک را تشکیل میدهد و معمولاً از پالایش نفت خام و تصفیه روغن سوخته به دست میآید. انواع مختلفی از روغنهای پایه ویرجین و ریسایکل وجود دارد، از جمله روغنهای معدنی، روغنهای سنتتیک و روغنهای نیمه سنتتیک. انتخاب نوع روغن پایه تصفیه یا ویرجین به کیفیت و عملکرد مورد نظر محصول نهایی بستگی دارد.
- افزودنیها: افزودنیها مواد شیمیایی ادتیو و پلیمر هستند که به روغن پایه بر اساس نوع روغن پایه اضافه میشوند تا خواص آن را بهبود بخشند. انواع مختلفی از افزودنیها وجود دارد، از جمله:
- مواد شوینده: برای تمیز کردن رسوبات و آلودگیها از داخل موتور بنزینی و دیزلی.
- مواد پخش کننده: برای معلق نگه داشتن ذرات آلودگی در روغن و جلوگیری از تجمع آنها در محفظه احتراق.
- مواد ضد سایش: برای کاهش سایش بین قطعات متحرک موتور مثل پیستون و سیلندر.
- مواد ضد خوردگی: برای محافظت از قطعات فلزی در برابر خوردگی مثل میل سوپاپ ماشین.
- مواد ضد اکسیداسیون: برای جلوگیری از اکسیداسیون روغن در دماهای بالا موتور بنزینی و دیزلی.
- مواد بهبود دهنده شاخص ویسکوزیته: برای حفظ ویسکوزیته روغن در دماهای مختلف احتراق.
- مواد غلیظ کننده: در تولید گریس معمولی و نسوز ، از مواد غلیظ کننده (مانند صابونهای فلزی، خاک رس و پلیمرها) برای تبدیل روغن پایه تصفیه و ویرجین به یک ماده نیمه جامد استفاده میشود.
۳٫ فرآیند تولید:
- مخلوط کردن: روغن پایه و افزودنیها در یک مخزن بزرگ مخلوط میشوند. این مخلوط باید به طور کامل همگن شود تا تمام مواد به طور یکنواخت در روغن پایه پخش شوند.
- گرم کردن: در برخی موارد، مخلوط باید گرم شود تا ویسکوزیته آن کاهش یابد و فرآیند مخلوط شدن تسهیل شود.
- فیلتراسیون: مخلوط پس از مخلوط شدن از فیلتر عبور داده میشود تا ذرات معلق و آلودگیها از آن جدا شوند.
- تست کیفیت: نمونههایی از روغن تولید شده برای بررسی کیفیت و مطابقت با استانداردهای مورد نظر به آزمایشگاه فرستاده میشوند.
- بستهبندی: پس از تایید کیفیت، روغن در ظروف مختلف بستهبندی میشود.
- تولید گریس: برای تولید گریس، روغن پایه و مواد غلیظ کننده در یک فرآیند جداگانه مخلوط و پخته میشوند.
۴٫ استانداردها:
- استانداردهای بینالمللی: روغن موتور بنزینی و دیزلی و صنعتی هیدرولیک باید با استانداردهای بینالمللی مانند API (موسسه نفت آمریکا)، ACEA (انجمن سازندگان خودرو اروپا) و ISO (سازمان بینالمللی استاندارد) مطابقت داشته باشند.
- استانداردهای ملی: هر کشور ممکن است استانداردهای ملی خود را برای روغن موتور مختلف و صنعتی داشته باشد.
۵٫ نکات مهم:
- کنترل کیفیت: کنترل کیفیت انواع روغن موتور و گریس در تمام مراحل تولید بسیار مهم است.
- تجهیزات پیشرفته: استفاده از تجهیزات پیشرفته و مدرن برای تولید روغن با کیفیت بالا ضروری است.
- پرسنل متخصص: پرسنل متخصص و آموزش دیده نقش مهمی در تولید روغن موتوری و صنعتی با کیفیت دارند.
این یک نمای کلی از فرآیند تولید انواع روغن موتور، روغن صنعتی شامل هیدرولیک و واسکازین و گریس نسوز و گریس معمولی استاندارد بود. این فرآیند بسته به نوع محصول، کیفیت مواد ولیه
مورد نظر و تجهیزات موجود میتواند متفاوت باشد.